كاهش آرسنيك با استفاده از دستگاه تصفيه آب يونيزه قليايي وشش ضلعي مهرانديشان
مقالات

دستگاه تصفیه آب یونیزه قلیایی وشش ضلعی و کاربرد آن در حذف آرسنیک

آرسنیک چیست؟

یکی از خطرناک ترین و سمی ترین عناصر موجود در آب آشامیدنی آرسنیک است که یک عنصر طبیعی است که هیچ بو و مزه ای ندارد ولی بسیار سمی است . مصرف آب آشامیدنی با آرسنیک می تواند باعث مشکلات پوستی , سیستم گردش خون و از همه مهمتر باعث اختلال در سیستم عصبی شود. حتی مصرف درصد بالایی از این عنصر در آب آشامیدنی باعث سرطان می شود. امروزه به دلیل استفاده گسترده از این عنصر در کشاورزی , دامداری , پزشکی و صنعت راه آن برای ورود به آب آشامیدنی آسان شده است. این عنصر مانند فلزات رفتار می کند و به صورت آلی یا معدنی در طبیعت یافت می شود. فرم این عنصر به صورت غیر آلی بسیار سمی است وبرای حذف آن از آب آشامیدنی روش های مختلفی وجود دارد که با ما همراه باشید که با آنها آشنا شوید.

عوارض آرسنیک در آب آشامیدنی

اگر سطح بالایی از آرسنیک جذب بدن شود فرد دچار مسمومیت می شود. این ماده شیمیایی از طریق جذب , بلع و استنشاق وارد بدن می شود. این عنصر در آب های زیرزمینی آلوده , سنگ , خاک آلوده و چوب وجود دارد. مصرف بیش از اندازه آرسنیک می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد و اولین تاثیر را بر کبد , پوست و کلیه ها دارد. بیماری های ناشی از مصرف آرسنیک در آب آشامیدنی عبارتند از :

کاهش آرسنیک با استفاده از دستگاه تصفیه آب یونیزه قلیایی وشش ضلعی مهراندیشانسرطان پوست و ریه

کم شدن وزن

داشتن اسهال و خستگی مفرط

ورم بدن و ماهیچه های چشم

اختلالات عصبی مثل کم حس شدن بدن و مشکلات شنوایی

علاوه بر آب آشامیدنی در هوایی که تنفس می کنیم , دود دخانیات , موادغذایی آلوده به این عنصر , محیط های صنعتی , نزدیک بودن به محل دفن زباله , سوزاندن چوب های آلوده به آرسنیک و … می تواند باعث مسمویت در افراد شوند. بنابراین لازم است که این عنصر از آب آشامیدنی به طور کامل حذف شود.یست ؟

آرسنیک موجود در آب

روش های حذف آرسنیک از آب

برای حذف آرسنیک از آب آشامیدنی روش های مختلفی وجود دارد. طبق استاندارد حفاظت محیط زیست جهانی مقدار آرسنیک مجاز در آب باید کمتر از ۱۰میکرو گرم در لیتر باشد و اگر مقدار آن بیشتر باشد برای سلامتی خطرناک است. یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از آلوده شدن آب به این عنصر پیشگیری از آلودگی است و این به یک مسئله جهانی تبدیل شده است. برای حذف این عنصر از آب روش های مختلفی وجود دارد از جمله :

۱- فیلتراسیون سطحی

شیوه جذب سطحی در واقع یک روش فیزیکی و شیمیایی برای حذف آرسنیک از آب است . موادی مانند کربن فعال , خاک رس , شن و ماسه , آهن و منگنز , بوکسیت فعال و عناصر طبیعی و مصنوعی برای حذف این عنصر از آب به کار می رود. در این روش عناصر موجود در آب به ماده واسطه جذب می شود و از آب خارج می شود. کارایی این روش بستگی به ماده اکسید کننده دارد. بنابراین در روش فیلتراسیون سطحی آب از مسیرهای حاوی مواد واسط گفته شده عبور می کند و آرسنیک موجود در آن حذف می شود. برای احیای ماده اکسید کننده از جمله آلومینای فعال از سود سوز آور استفاده می شود.

کاهش آرسنیک با استفاده از دستگاه تصفیه آب یونیزه قلیایی وشش ضلعی مهراندیشان

۲- روش های غشایی برای حذف آرسنیک

برای حذف آلاینده های شیمیایی از آب از این روش استفاده می شود. روش های غشایی انواع مختلفی دارند از جمله :

نانوفیلتراسیون و اسمز معکوس برای حذف آلاینده ها که غشا با فشار بالا نامیده می شود. در این روش آب باید با فشار بالا برای تصفیه وارد ممبران شود. در دستگاه های تصفیه آب از پمپ برای تامین فشار لازم استفاده می شود. در روش اسمز معکوس میزان حذف آرسنیک بستگی به املاح موجود در آب و PH آن دارد. بنابراین برای آب هایی که املاح زیادی دارند برای جلوگیری از آسیب رسیدن به فیلتر ممبران نیاز به فیلتر های پیش تصفیه می باشد به دلیل اینکه این فیلتر در تماس با املاح اشباع شده و دیگر قابل احیا کردن نخواهد بود. فیلتر های نانو فیلتراسیون نیز می توانند در جذب آرسنیک موثر باشند ولی دقت آنها به اندازه روش اسمز معکوس نمی باشد

اولترافیلتراسیون و میکروفیلتراسیون که غشا با فشار پایین نامیده می شود. در این روش نیازی به فشار بالای آب نیست. حفره های فیلتر های اولترافیلتراسیون و میکرو فیلتراسیون بزرگتر از ذرات آرسنیک موجود در آب است بنابراین برای جذب این عنصر بعد از فر آیند لخته سازی و انعقاد بالاترین کارایی را دارند.

برای آگاهی بیشتر فیلتر ممبران تصفیه آب را مطالعه کنید

۳- روش ته نشینی و انعقاد

یکی از روش های مهم برای حذف آرسنیک ته نشینی با نمک های فلزات و آهک است. این روش بسیار ساده و کم هزینه است و بسیار مورد توجه است. اما در این روش درصد حذف آرسنیک کمتر از روش های دیگر است. برای فرآیند لخته سازی موادی مانند آلوم , سولفات فریک به آب اضافه می شود و بعد از حل شدن در آب تمام املاح و ذران با بار منفی به  لخته های رشته ای متصل می شود علاوه براین ذرات آرسنیک نیز به این رشته متصل شده و توسط فیلتر های رسوب گیر جداسازی می شوند.

۴- تبادل یونی برای حذف آرسنیک

این روش مانند جذب سطحی از نوع فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی است در این روش یک یون در آب با یک یون از رزین های تبادل یونی جایگزین می شود. بنابراین آب باید به طور مدام از بسترهای حاوی رزین های تبادل یونی عبور داده شود. سپس تا زمانی که مکان های رزین با یون های مورد نظر جایگزین شود این فرآیند ادامه دارد . بعد از آن دوباره باید رزین ها احیا شوند. کارایی این روش به عوامل مختلفی از جمله PH آب , میزان آرسنیک موجود در آب , آلکالینیتیها , نوع رزین تبادل یونی و یون های رقیب بستگی دارد. رزین های مورد استفاده برای حذف آرسنیک از نوع قلیایی قوی هستند. لازم بذکر است که اکسیداسیون زیاد می تواند به رزین ها و فرآیند تبادل یونی آسیب وارد کند.

۵- استفاده از گیاهان پالایی

این گیاه برای حذف آلاینده های شیمیایی در طبیعت کاربرد دارد. ریشه های این گیاه می تواند رسوب فلزات را از آب جذب کند. گیاهانی مانند سنبل آبی می تواند یکی روش های ارزان برای جذب رسوب فلزات و یون های فلزی محلول در آب است.

۶- استفاده از فیلتر های شنی

در مکان هایی که قصد تصفیه سازی حجم بالایی آب را داشته باشند استفاده از فیلتر شنی بهترین گزینه است. اما توانایی آن در حذف آرسنیک مانند روش های قبلی نیست. استفاده از فیلتر شنی می تواند باعث حذف میزان قابل توجهی از این ماده از آب شود.

با توجه به روش های موجود در حذف آرسنیک دستگاه های خانگی و صنعتی تصفیه آب یونیزه قلیایی وشش ضلعی تولیدی شرکت مهراندیشان(دانش بنیان) توانایی خوبی جهت کاهش و حذف آرسنیک از آب آشامیدنی دارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های شرکت تماس حاصل فرمایید.

منبع مقالهsaminwater.ir

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.