مقالات

از دید قرآنی بهترین آب، آبی است که مزه و بوی آن تغییر نمی کند و این ویژگی مخصوص آب بهشتی می باشد.

مثل بهشتی که به پرهیزکاران وعده داده شده در آن نهرهایی از آب است که مزه و رنگ آن تغییر نمی کند – س محمد آیه ۱۵

آیا آبی مثل آب بهشتی در زمین وجود دارد؟

جواب آن بله است. سه نوع آب در زمین وجود دارد که طعم و بوی آن عوض نمی شود.

۱- آب باران: آب باران در صورت ماندن در بلند مدت مزه و بوی آن تغییر نمی کند. شاهد بر این مدعا ساخت آب انبارها در دوران گذشته می باشد که آب باران حتی بیش از یکسال در آن می مانده و بو و طعم آن تغییر نمی کرده و هنوز قابل مصرف بوده است.

۲- آب زمزم: آب زمزم به تجربه بسیاری از افراد حتی بعد از ماندن طولانی مدت(بیش از چند سال) بو و مزه آن عوض نمی شود و کیفیت آن مثل آب اولیه برداشتی می ماند.

۳- آب چشمه : خواص آب چشمه هایی که منشا برف و باران دارند نیز همانند آب باران می باشد.

سوال: آیا در رابطه با آب باران در قرآن اشاره ای شده است یا نه:

جواب: بلی در قرآن بیش از بیست بار به آبی که از آسمان فرستاده می شود اشاره شده است. که در ادامه به چند مورد اشاره می شود.

۱۶۴ بقره ۶۵ نحل ۱۰ لقمان ۹ فاطر ۵ جاثیه : و از آسمان آبی نازل کردیم که بوسیله آن زمین را بعد از مردن آن زنده می کنیم

نکته قابل توجه اشاره به زنده کردن زمین توسط آب باران در چندین آیه از قرآن می باشد ( عدم اشاره به آب دریا، آب رودخانه و یا آب های زیر زمینی برای زنده کردن زمین)

همچنین در قرآن منافع زیادی در رابطه با آب باران آورده شده است:

عواملی مانند پاک کننده(طهور)، پر برکت، ایجاد رشد در گیاه،‌ ازبین بردن رجز و پلیدی شیطان، برقراری ارتباط بین قلب ها، ثابت قدم کردن افراد، ….

سوال: آیا ویژگی های دیگری از آب سالم در قرآن اشاره شده است؟

جواب: بلی عوامل دیگری نیز در این رابطه اشاره شده است عواملی مثل گوارا بودن، در حرکت بودن، عدم تلخ وشور بودن

در زمین کوه های بلند و استوار قرار دادیم و از آب گوارا شما را نوشاندیم- سوره مرسلات آیه ۲۷

بگو بمن خبر دهید اگر آبهای سرزمین شما در زمین فرو رود چه کسی می تواند آب جاری در دسترس شما قرار دهد؟ سوره ملک آیه ۳۰

آیا به آبی که می نوشید اندیشیده اید. آیا شما آن را از ابر نازل می کنید یا ما آن را نازل می کنید؟ اگر بخواهیم آن را شور قرار می دهیم پس چرا شکرگذاری نمی کنید؟ سوره واقعه آیه ۶۸ تا ۷۰

این دو دریا یکسان نیستند این دریایی که آبش گوارا وشیرین و نوشیدنش خوشگوار است و این یکی که شور و تلخ و گلوگیر است. سوره فاطر آیه ۱۲

خداوند همان کسی است که آسمانها و زمین را آفریده و از آسمان آبی نازل گرده و با آن میوه های مختلف را خارج ساخت. سوره ابراهیم آیه ۳۲

سوال: آیا در روایات به آب سالم اشاره شده است:

جواب: بلی در روایات مختلف به آب باران و آب چشمه اشاره شده است و آب باران به عنوان نوعی درمان برای بیماری ها بیان شده است. به عنوان مثال آب باران در ماه نیسان رومی در مفاتیح الجنان اشاره شده است و ویژگی های درمانی بسیاری از مصرف آن (باشرایط خاص) ایجاد می گردد.

در کتاب مفاتیح الجنان از قول پیامبر عظیم الشان در رابطه با آب باران در ماه نیسان رومی بیان می دارد”به حق آن خداوندى که مرا براستى بر خلق مبعوث گردانیده است سوگند یاد مى‏کنم که جبرئیل گفت که حق تعالى بردارد از کسى‏که این آب را مى‏آشامد هر دردى را که در بدنش باشد و او را عافیت بخشد؛ و دردها را از بدن او و استخوانهاى او بیرون کند و اگر در لوح دردى براى او مقدّر شده باشد محو نماید.

و به حق پروردگارى که مرا به حقّ فرستاده اگر فرزند نداشته باشد و فرزند خواهد آب نیسان را به آن نیّت بیاشامد او را فرزند روزى گردد و اگر زن عقیم باشد وفرزند نیاورد واز این آب با نیّت بیاشامد فرزند از او بوجود آید …”

همچنین در رساله ذهبیه منصوب به امام رضا(ع) از آب باران و آب چشمه به عنوان بهترین آب های شرب یاد شده است .ویژگی های آب سالم طبق بیانات این امام همام شامل مواردی چون در حرکت بودن، گورا وسبک بودن، تلخ و شور نبودن،‌ملین طبع در تابستان و سرد بودن در زمستان می باشد.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.