مقالات

خواص مفید آب ایجاد شده توسط فیلتر تولید آب قلیایی و هیدروژنه

از زمان اولین مطالعات دانشمندان بر روی خواص مفید آب های قلیایی بیش از یک قرن می گذرد. آب قلیایی تولیدشده توسط استیک آلکالاین به دلیل تامین املاح ضروری بدن نظیر کلسیم و منیزیم می تواند از بروز برخی بیماری های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، بالا رفتن فشارخون، دیابت و البته پوکی‌ استخوان جلوگیری کند.

استیک آلکالاین (alkaline stick) یک فیلتر قابل حمل است که هرگاه در بطری نیم لیتری آب قرار بگیرد، بعد از ۱۵ دقیقه الی دو ساعت یون فلزات قلیایی نظیر منیزیوم و کلسیم را به آب داده و خواص سلامتبخش به آب می دهد.

فلزات قلیایی از یک سو موجب تعادل اسید و باز در بدن شده و از طرف دیگر، آب را یونیزه کرده و هیدروژن فعال تولید می کنند که خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارد.

با وجود اینکه بیش از یک دهه از عرضه این محصول به بازارهای جهانی می گذرد، استفاده از آن در ایران رایج نشده است.

از زمان اولین مطالعات دانشمندان بر روی خواص مفید آب های قلیایی بیش از یک قرن می گذرد.

آب قلیایی تولیدشده توسط استیک الکالاین به دلیل تامین املاح ضروری بدن نظیر کلسیم و منیزیم می تواند از بروز برخی بیماری های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، بالا رفتن فشار خون، دیابت و البته پوکی‌ استخوان جلوگیری کند.

در گذشته آب قلیایی از چشمه های درمانی تامین می شد. معروف ترین چشمه های آب قلیایی، چشمه زمزم در عربستان، نوردنائو (nordenau water) در آلمان، هیتا تنریوسویی (hitatenryosui water) در ژاپن و تلاکوت (Tlacote) در مکزیک است.

زندگی شهری، استفاده همگانی از آب چشمه های قلیایی را محدود کرده است. به همین دلیل دانشمندان برای تولید آبی با خواص مشابه چشمه های قلیایی به فعالیت پرداختند.

آب آشامیدنی تولیدشده توسط استیک آلکالاین، به طور بالقوه یک روش درمانی و پیشگیرانه جدید برای سندرم متابولیک است. 

در ژاپن مطالعه بر روی آب قلیایی از سال ۱۹۳۱ آغاز شد و در سال ۱۹۶۶ وزارت بهداشت ژاپن استفاده از آب قلیایی را برای اسهال مزمن، سوء هاضمه، تخمیر غیرطبیعی دستگاه گوارش و ترش کردن معده مجاز اعلام کرد.

در سال ۱۹۹۴ بنیاد آب عملگرای ژاپن با حمایت وزارت بهداشت تاسیس شد. محققان اعتقاد دارند که عمده ترین خاصیت آب های قلیایی، به قدرت آنتی اکسیدانی آن مربوط می شود.

آنتی اکسیدان ها، رادیکال های آزاد را خنثی می کنند

هر اتم از یک هسته در مرکز و تعدادی الکترون در اطراف آن تشکیل شده است. دو یا چند اتم می توانند با هم ترکیب شوند و با اشتراک گذاشتن الکترون هایشان، تشکیل یک مولکول بدهند.

در فرآیند تولید انرژی در بدن که در واقع یک فرآیند اکسیدشدن بیولوژیکی است، الکترون ها از یک مولکول اکسیژن به مولکولی دیگر منتقل می شوند. اما گاهی یک الکترون از این چرخه می گریزد و همین الکترون فراری است که رادیکال آزاد نامیده می شود.

متاسفانه با تغییر روش زندگی صنعتی، شهرنشینی و همچنین بالا بودن عوامل استرس‌زا، میزان رادیکال‌های آزاد در بدن ما بسیار زیاد شده است.

مصرف سیگار، شکسته شدن ناقص چربی و یا پروتئین در بدن، قرار گرفتن در معرض عوامل سرطان زا مانند نیترات ها، استرس های محیطی، سرب و مواد شیمیایی آسیب رسان همگی باعث ایجاد رادیکال آزاد در بدن می گردند.

رادیکال های آزاد با سرعتی باور نکردنی در هر لحظه در بدن ما تولید می شوند و اگر با همان سرعت به دام نیافتند، می توانند به شدت مشکل زا باشند.

رادیکال آزاد می تواند به چربی های بدن حمله کند، غشای سلولی را پاره کند و یا مواد سمی را به بافت های دور خود انتشار دهد. این تخریب های غیرقابل جبران، منجر به تغییر عملکرد سلولی و یا مرگ سلولی می شود.

آنتی‌اکسیدان‌ها دارای الکترون اضافی هستند، بنابراین می‌توانند اثر مخرب رادیکال‌های آزاد را در بدن خنثی کنند. این مواد با دادن الکترون به رادیکال‌های آزاد، از تخریب سلول‌های بدن جلوگیری می‌کنند و نقش بسیار مفیدی در احیای مجدد سلامتی بدن ایفا می‌کنند.

مروری بر خواص آنتی اکسیدانی استیک آلکالاین

مطالعات علمی در زمینه استفاده از آب های قلیایی در دو دهه اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

در سال ۲۰۰۱ مطالعه ای در مجله “یافته های الکتروشیمی” نشان داد که آب قلیایی قادر به کاهش رادیکال آزاد در کشت سلولی است. در این مطالعه خواص آنتی اکسیدانی آب های قلیایی به تولید هیدروژن در آب نسبت داده شد.

پیش تر خواص آنتی اکسیدانی گاز هیدروژن به اثبات رسیده بود. به همین دلیل به این آب ها، آب غنی از هیدروژن نیز گفته می شود.

در سال ۲۰۰۶ یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه یونسی کره، تاثیر آب قلیایی تولیدشده توسط استیک آلکالاین را بر موش های مبتلا به دیابت مورد بررسی قرار دادند.

دیابت یکی از مهم ترین بیماری های متابولیک است و استفاده از آنتی اکسیدان ها می تواند عوارض ناشی از این بیماری را به طور چشمگیری کاهش دهد.

در این مطالعه، آب قلیایی توسط استیک حاوی منیزیم تهیه گردید و طی ۳۲ هفته به موش های آزمایشگاهی داده شد. در پایان دوره، موش هایی که از آب قلیایی استفاده کرده بودند، به طور معنی‌داری میزان قند خون، کلسترول و تری گلیسرید پایین تری نسبت به گروه کنترل داشتند.

در سال های اخیر مطالعات بر جامعه انسانی متمرکز شده است و در تمام مطالعات با تاکید بر مفید بودن مصرف روزانه دو لیتر آب قلیایی تولیدشده توسط استیک آلکالاین، خواص آنتی اکسیدانی آن بارها به اثبات رسیده است.

هرگاه استیک آلکالاین در بطری نیم لیتری آب قرار بگیرد، بعد از ۱۵ دقیقه الی ۲ ساعت آب را یونیزه کرده و هیدروژن فعال تولید می کند. هیدروژن تولیدشده به صورت حباب هایی اطراف استیک قابل مشاهده است

ابتلا به سندرم متابولیک بدین معناست که شخص هم زمان مبتلا به بیش از سه بیماری مرتبط با سوخت و ساز بدن باشد. این بیماری‌ها عبارت هستند از: چاقی شکمی، فشار خون بالا، تری گلیسرید خون بالا، کلسترول خوب پایین، قند خون بالا یا مقاوت به انسولین.

رادیکال های آزاد، نقش مهمی در بیماری زایی سندرم متابولیک ایفا می کنند. دانشگاه پیتسبورگ ایالات متحده در سال ۲۰۰۹ تاثیر استفاده از استیک آلکالاین توسط بیماران مبتلا به سندرم متابولیک را مورد مطالعه قرار داد.

این مطالعه به مدت هشت هفته بر روی بیست نفر مبتلا به سندرم متابولیک صورت گرفت. آب قلیایی غنی از هیدروژن با قرار دادن یک استیک منیزیم فلزی در آب آشامیدنی تولید گردید.

مصرف آب قلیایی غنی از هیدروژن به مدت ۸ هفته منجر به افزایش ۳۹ درصدی فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان گردید.

در پایان نتیجه گرفته شد که آب آشامیدنی تولیدشده توسط استیک آلکالاین، به طور بالقوه یک روش درمانی و پیشگیرانه جدید برای سندرم متابولیک است. استیک آلکالاین یک روش بی خطر، آسان و موثر جهت تولید آب غنی از هیدروژن برای مصرف روزانه پیشنهاد گردید.

استرس اکسیداتیو همان پیروزی رادیکال های آزاد بر دفاع آنتی اکسیدانی بدن ماست. انقباض عضلانی در ورزش شدید باعث ایجاد استرس اکسیداتیو می گردد و در زمان تمرین ورزشی بیش از حد، می تواند نقش مهمی در ایجاد عوارضی از قبیل افزایش خستگی داشته باشد. در نتیجه منجر به جراحت های کوچک عضله یا التهاب می گردد. بنابراین اثر آب غنی از هیدروژن بر استرس اکسیداتیو و خستگی عضلانی در اثر ورزش حاد مورد بررسی قرار گرفت.

در مطالعه ای آزمایشی در دانشگاه هوگو ژاپن، ده بازیکن فوتبال مرد با سن تقریبی ۲۱ سال برای تست ورزش و نمونه خون مورد مطالعه قرار گرفتند. تست ها دو بار اندازه گیری شد که بار اول از آب آشامیدنی معمولی و بار دوم از آب هیدروژنه تولیدشده توسط استیک آلکالاین استفاده شد و نشان داده شد که نوشیدن آب هیدروژنه قبل از ورزش، سطح لاکتات خون را کاهش داده و موجب بهبود افت ناشی از ورزش و عملکرد عضله می گردد. نتایج اولیه نشان داد که آب هیدروژنه می تواند آب مناسبی برای ورزشکاران باشد.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.