تست نفوذ پذیری آب با زردچوبه
مقالات

چگونه در منزل و به سادگی آب باران را از آب معمولی تشخیص دهیم؟

نحوه شناخت آب باکیفیت خوب

آیا آزمایش عملی برای تفکیک آب باران از آب شهری وجود دارد؟ چگونه می‌توان فهمید آب باکیفیت خوب است یا خیر؟

چهار راهکار برای سؤال گفته‌شده وجود دارد.

۱- سبک و گوارا بودن آب: طعم آب باران بسیار سبک‌تر و گواراتر نسبت به آب‌های شهری می‌باشد. به این معنی که اگر آب شرب، کیفیت آب باران را داشته باشد می‌توان در یک‌بارمصرف بیش از دو لیوان آب را نوشید بدون اینکه هیچ احساس سنگینی در معده بشود لیکن در آب شهری بیش از یک لیوان را در یک‌مرتبه به‌صورت معمول نمی‌توان نوشید چراکه ایجاد سنگینی در معده می‌نماید.

۲- آزمایش گل شاخه بریده: برای انجام این آزمایش ابتدا دو عدد گل شاخه بریده‌شده را برداشته و در دو ظرف یکسان شیشه‌ای قرار دهید. سپس در یک ظرف از آب معمول استفاده نموده و در ظرف دیگر از آب باران و یا آب زمزم استفاده نمایید و آن‌ها را پرکنید. نتیجه آزمایش پس از گذشت چند روز مشخص می‌شود. در ظرفی که از آب معمول استفاده‌شده عمر گل شاخه بریده کاهش‌یافته (پلاسیده می‌شود) و آب موجود در ظرف به‌سرعت شفافیت خود را ازدست‌داده و لجنی می‌شود. لیکن در ظرفی که آب باران وجود دارد عمر گل افزایش قابل‌ملاحظه‌ای یافته و رنگ آب و شفافیت آن برای مدت طولانی‌تر یکسان و بدون تغییر می‌ماند.

۳- آزمایش نفوذپذیری: نفوذپذیری آب باران در اجسام و نیز در سلول‌ها چندین برابر آب‌های معمول می‌باشد. این ویژگی موجب آن می‌شود تا آلودگی‌ها در آب باران کمتر بماند و در صورت اضافه کردن آلودگی در آب با منشأ باران آلودگی سریعاً ته‌نشین شده و یا در اصطلاح پس‌زده می‌شود. (شفافیت فوق‌العاده آب چشمه‌ها و عدم آلودگی آن را به یاد بیاورید!)

برای انجام آزمایش کافی است مقداری از زردچوبه (یک قاشق چای‌خوری) را به‌عنوان آلودگی در نظر گرفته و در دو ظرفی که دارای آب معمولی و آب باران است وارد کنید. سپس محتوی دو ظرف را هم زده و یک دقیقه منتظر بمانید تا محلول آرام شود. با توجه به آنچه گفته شد در ظرفی که دارای آب باران است تمامی زردچوبه‌ها در ته ظرف ته‌نشین می‌شود ولی در ظرفی که دارای آب معمول است زردچوبه به میزان زیادی در روی سطح آب می‌ماند و شکل بسیار بدی را روی سطح آب درست خواهد کرد. همچنین با توجه به حلالیت بالای آب باران رنگ محلولی که شامل آب باران است بسیار بهتر و یکدست‌تر می‌شود درصورتی‌که در آب معمول حلالیت به میزان کمتری اتفاق می‌افتد و رنگ آن کاملاً متفاوت خواهد بود. این شکل نامناسب در اثر عدم نفوذپذیری مناسب آب شهری در زردچوبه ایجاد می‌شود. در حقیقت آب باران در کمتر از یک دقیقه در زردچوبه نفوذ کرده و آن را ته‌نشین می‌نماید ولی در آب معمولی چند ساعت زمان می‌برد تا آب در زردچوبه نفوذ پیداکرده و آن را ته‌نشین نماید.

۴-تست چالاپ چلوپ:

این تست به این صورت است که یک لیوان از آب شهری و یا آب چشمه را بنوشید و پس از ۵ دقیقه با پرش به بالا و پایین تست می کنیم که آیا  آب هنوز در معده وجود دارد یا نه؟ درصورتی که آب از معده عبور کرده باشد آب کیفیت مناسب داشته است ولی اگر هنوز آب د رمعده وجود داشته باشد کیفیت آب پایین بوده و زمان هضم آن بالاتر می باشد. پس با محاسبه زمان هضم آب و عبور آب از معده می توان کیفیت آب را اندازه گیری کرد.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.